10 stappen tot zakelijk gebruik van Pinterest

Social media is hot! En de nieuwe speler heet Pinterest. De laatste maanden is de populariteit van Pinterest enorm toegenomen. Maar wat is Pinterest nu eigenlijk en is Pinterest interessant voor zakelijk gebruik?

Pinterest is het eerste sociale netwerk waar je alleen beelden kunt plaatsen en kunt delen die jouw interesse hebben. Pinterest is eigenlijk niets meer dan een combinatie van verschillende sociale netwerksites, maar dan in een ander jasje. De gebruikers van Pinterest krijgen een digitaal prikbord te zien waar zij links, video’s en foto’s kunnen plakken.
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een prikbord te maken voor een speciaal evenement zoals een bruiloft. Een gebruiker kan dan foto’s plaatsten van bijvoorbeeld de locatie, de bruidstaart en de bruidsjurk.
Maar Pinterest is niet alleen persoonlijk interessant, maar ook zeker zakelijk voor bedrijven. Pinterest kan namelijk voor zeer veel bezoekers naar je eigen website zorgen. Hieronder staan 10 stappen hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten.

Stappenplan zakelijk gebruik van Pinterest

1.Bepaal je doelgroep

Voordat je gaat beginnen met het posten van foto’s op Pinterest, is het verstandig om je doelgroep te bepalen. Want is wat je aanbiedt, bijvoorbeeld wel makkelijk om te zetten naar interessante foto’s?

Daarnaast is de grootste gebruikersgroep van Pinterest vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Het is dan ook niet zo gek dat de meest gedeelde onderwerpen vaak over interieur en mode gaan. Maar ook reizen, gadgets en infographics doen het over het algemeen zeer goed op Pinterest. Denk je dat jouw foto’s interessant genoeg zijn om te pinnen door andere gebruikers? Hieronder staan een paar feiten van de Pinterest doelgroep:

  • 68% van de Pinterest gebruikers zijn vrouwen
  • de meeste van hen zijn tussen de 25 en 35 jaar oud
  • 50% van de gebruikers heeft kinderen
  • gebruikers spenderen meer tijd op Pinterest dan op YouTube, Facebook of Twitter

Dus je kunt jezelf afvragen, past jouw bedrijf wel bij de doelgroep van Pinterest? Wanneer je bijvoorbeeld een webshop in sieraden hebt, dan heb je een grotere kans dat je de doelgroep van Pinterest aanspreekt, dan wanneer je bijvoorbeeld een timmerman bent. Zoek dus goed uit of de doelgroep van Pinterest bij jouw bedrijf past en of je doelgroep wel aanwezig is op Pinterest.

2. Onderzoek de mogelijkheden van Pinterest

pinterest mogelijkheden

Wanneer je een account hebt aangevraagd, is het verstandig om niet direct te beginnen met het plaatsen van pins. Probeer eerst rustig rond te kijken en te onderzoeken wat de Pinterest gebruikers interessant vinden. Je kunt dit goed doen door op categorieën te kijken of onder het kopje ‘populair’ te kijken. Ook wanneer je enkele accounts gaat volgen, kun je veel informatie over jouw doelgroep vinden.

3. Probeer foto’s te verzamelen

Denk je dat de doelgroep jouw producten, diensten of bedrijf interessant vindt? Probeer dan zoveel mogelijk foto’s te verzamelen, zodat je deze straks kunt ‘pinnen’. Het is verstandig om al deze foto’s op één van je prikborden te plaatsen. Probeer zoveel mogelijk vanuit de gebruiker van Pinterest te denken. Alleen dan zullen ze de moeite nemen om iets op hun eigen prikbord te plaatsen en zorgen ze er zo voor dat jouw foto’s meer aandacht krijgen.

4. Maak jouw account persoonlijk

Dan is het tijd om jouw account te voorzien van een profielfoto, een korte beschrijving en een link naar jouw website. Daarna kun je het beste enkele boards creëren met specifieke titels die bij jouw bedrijf passen. Plaats daarnaast elk board in de juiste categorie en geef een korte omschrijving.

5. Houd in de gaten wat er gepind wordt

Je hebt nu een account voor je bedrijf, maar het is natuurlijk al mogelijk dat jouw doelgroep al foto’s van jouw website post. Het is dan ook verstandig om de personen die dit posten te volgen, want het is ook indirect jouw doelgroep natuurlijk.

6. Integreer Pinterest op jouw eigen website

Het is mogelijk om een zogenoemde follow-button van Pinterest op elke pagina van jouw website te plaatsen. Deze code is op www.pinterest.com/about/goodies/ te downloaden. Weet je niet hoe dit moet? Neem dan even contact met je webbouwer.

7. Label de foto’s!

Het is goed mogelijk dat er andere mensen zijn die foto’s van jouw website opslaan en later op hun Pinterest uploaden. Maar op dat moment zal de pin niet naar jouw website verwijzen. Wanneer je jouw foto’s labelt met bijvoorbeeld je merk, bedrijfsnaam of link dan zal uiteindelijk het publiek toch bij jouw website uitkomen.

8. Begin met pinnen

pinterest foto's verzamelen

En nu is het tijd om te gaan pinnen! Het is verstandig om niet je board meteen vol te gooien met foto’s of logo’s van jouw bedrijf. Maar probeer interessante foto’s te posten die de doelgroep aanspreekt. Zo zal het bijvoorbeeld bij een webshop makkelijker zijn, omdat je dan de foto’s van jouw producten kunt pinnen. Andere bedrijven zullen wel wat creatiever moeten zijn met hun account.

9. Analyseer jouw account

Na een tijdje pinnen is het belangrijk om jouw account te analyseren. Bekijk goed hoeveel verkeer het je oplevert en wat de mensen precies op jouw website zoeken. Je kunt dit bijvoorbeeld meten via Google Analytics.

Wat nu?

Pinterest is in Nederland nog redelijk nieuw en er zijn dan nog ook weinig bedrijven die een Pinterest-account hebben. Het is belangrijk dat je door blijft gaan met pinnen en een netwerk blijft opbouwen. Probeer de interactie met jouw gebruikers aan te gaan en bouw een ‘digitale’ band met ze op. Via Pinterest kun je jouw doelgroep omzetten tot potentiële klanten.

Eindconclusie

Pinterest kan een zeer geschikt medium zijn om je bedrijf meer onder de aandacht te brengen bij nieuwe bezoekers en potentiële klanten. In Nederland staat het gebruik van Pinterest door bedrijven nog een beetje in de kinderschoenen, maar toch zijn er al een aantal grote Nederlandse bedrijven die goed gebruik maken van Pinterest. Hieronder hebben we een paar succesvolle cases in een overzicht gezet.

Succesvolle cases:

Sony Electronics
South West Air
US Army
Bol.com
ING België
KLM
Coca Cola

Zou je ook graag je bereik op het internet willen vergroten via social media? Neem dan is contact met ons op en wij vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn voor jou en jouw bedrijf.

Voor het schrijven van dit blog hebben we o.a. de volgende bronnen gebruikt: Easy.nl en b2bcontact.nl

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Online Marketing Consultant