seo tips nieuwe website

10 SEO checks voor de livegang van een website

Het live gaan van een nieuwe website is vaak een spannend moment. Wat zullen de reacties van klanten, bekenden en partners zijn? Worden na livegang producten en diensten sneller of beter verkocht? En zal de website beter zichtbaar worden in Google? Allemaal vragen waar je mee speelt op het moment van livegang.

Veel mensen denken vaak dat een livegang van een website een “druk op de knop” is, maar dit zit toch wel wat ingewikkelder in elkaar. Waarom? Omdat je met veel elementen rekening moet houden om niet na livegang al je vindbaarheid in Google te verliezen.

Om er zeker van te zijn dat de livegang van een nieuwe website soepel verloopt, kun je de volgende 10 SEO checks nalopen. Zo voorkom je niet alleen een daling in de zoekresultaten, maar ben je er ook zeker van dat de belangrijkste aspecten van je website goed staan.

Inhoud

  1. Breng je “oude website” in kaart
  2. Is de structuur zo uitgebreid mogelijk opgezet?
  3. Welke content, headings, title tags en meta descriptions missen nog?
  4. Zijn belangrijke elementen voorzien van gestructureerde data?
  5. Staan alle pagina’s goed voor indexatie?
  6. Is er een gebruiksvriendelijke 404 pagina aanwezig?
  7. Zijn laadsnelheid en mobiele gebruiksvriendelijkheid getest?
  8. Staan interne en externe links naar de juiste “nieuwe” pagina’s?
  9. Zijn de juiste trackingcodes geïmplementeerd?
  10. Zijn alle nodige pagina’s voorzien van de juiste redirects?

1. Breng je “oude website” in kaart.

Vaak kunnen veel elementen van je oude website gebruikt worden op de nieuwe website. Zorg dan ook dat je altijd de oude website goed in kaart brengt voordat je live gaat met de nieuwe website. Dit kun je doen door een crawl te maken van de oude website. Een crawltool die je kunt gebruiken is Screaming Frog. Zorg ervoor dat je met deze crawl ook de content op de pagina’s meeneemt. Door een website crawl krijg je inzichtelijk welke elementen er allemaal aanwezig zijn op iedere pagina van je website. Hierbij moet je denken aan:

  • Dubbele page titles, ALT tags van afbeeldingen, H1 tags en meta descriptions.
  • Missende page titles, ALT tags van afbeeldingen, H1 tags en meta descriptions.
  • Page titles onder 150 pixels of over 512 pixels.
  • Meta descriptions onder 200 pixels of over 923 pixels.
  • Links naar 404 pagina’s.
  • Links naar 301 pagina’s.
  • Links naar andere 3xx, 4xx, of 5xx status code URL’s.
  • Overzicht van https vs http en www vs non-www URL’s.
  • Pagina’s met canonicals.
  • Pagina’s met hreflang tags.
  • Pagina’s met rel=”next”/”prev” tags.

Met behulp van deze informatie kun je de basis van je nieuwe website instellen. Bekijk welke page titles, meta descriptions en content er uit de crawl komen. Is dit nog up to date? Dan kun je het gemakkelijk overnemen op je nieuwe website.

Naast een crawl van je oude website is het verstandig om een export te maken van alle belangrijke bestemmingspagina’s uit Google Analytics en Google Search Console. Op deze manier weet je zeker dat je alle belangrijke pagina’s met verkeer niet vergeet. Met behulp van al deze oude en nieuwe pagina’s kun je voor livegang een redirectlijst opstellen, zie tip 10.

 

2. Is de structuur zo uitgebreid mogelijk opgezet?

Voordat een website gebouwd wordt, is het van belang dat er goed wordt gekeken naar de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Kijk niet alleen naar zoektermen die voor jouw branche of bedrijf vanzelfsprekend zijn, maar denk ook na over zoektermen waar mensen op zouden zoeken zonder kennis van zaken.

Om te zorgen dat je geen zoekwoorden met een interessant zoekvolume mist, is het belangrijk dat er een zoekwoordonderzoek is uitgevoerd. Met behulp van deze input kun je een strategie en structuur opstellen voor je website. Op welke zoektermen zit een hoog zoekvolume? Wat is de concurrentie op een zoekwoord? Welke zoekwoorden zijn interessant voor jouw website? Welke zoekwoorden kun je groeperen als categorie? En hoe kun je deze zoekwoorden verwerken als categorie in de structuur van je website?

Het bepalen van de websitestructuur is iets wat vaak snel wordt gedaan, zonder gedegen zoekwoordonderzoek of strategie. Het komt veel voor dat bedrijfseigenaren of managers bepalen welke categorieën en pagina’s op de website moeten komen. Echter, het is zo dat deze soms niet overeenkomen met het zoekgedrag van potentiële klanten. Zorg dan ook dat er een gedegen zoekwoordonderzoek wordt uitgevoerd. Neem de tijd om een volledige structuur van je website op te zetten die zo veel mogelijk bezoekers naar de website kan halen.  Mocht je hulp nodig hebben met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek? Wij helpen graag. Plaats een reactie of neem contact met ons op.

Bekijk ook eens deze tips voor het bepalen van de URL structuur.

Tip: Houd er rekening mee dat je maximaal 7 hoofdcategorieën toepast. Meer hoofdcategorieën kan afdoen aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

3. Welke content, headings, title tags en meta descriptions missen nog?

Wanneer je website structuur is bepaald, kunnen alle categorieën en pagina’s aangemaakt worden. Het is belangrijk dat iedere pagina van je website is voorzien van voldoende en relevante content.

Content is nog altijd een van de belangrijkste ranking factoren van Google. Aan de hand van onder andere de content op de pagina, headings en de title tag en meta description zal Google het onderwerp van de pagina bepalen. Wanneer deze elementen ontbreken wordt het voor Google moeilijker om te bepalen hoe relevant de pagina is. Zorg dan ook dat iedere pagina is voorzien van relevante content die ingaat op de vraag van de zoeker. Probeer de bezoeker zo veel mogelijk te helpen met de vragen die hij over de dienst of het product kan hebben.

Maak de tekst prettig leesbaar door het gebruik van tussenkoppen, ook wel headings genoemd. Door de tekst te verdelen in subkoppen maak je het niet alleen voor een bezoeker beter leesbaar, ook zoekmachines kunnen zo beter inschatten welke onderwerpen er nog meer behandeld worden.

Zorg dat voor livegang van je nieuwe website, iedere pagina is voorzien van één unieke H1 kop en meerdere unieke H2 koppen. Het is belangrijk om in de headings het meest belangrijke zoekwoord van de pagina te verwerken. Naast het toepassen van headings moet voor livegang iedere pagina voorzien zijn van een unieke title tag en meta description. De title tag en meta description zijn de elementen die getoond worden in de zoekresultaten.

Voorbeeld van een title tag en meta description

 

 

 

 

Met behulp van een unieke title tag en meta description kun je zoekers overhalen om op het zoekresultaat van jouw website te klikken. Zorg dan ook dat de title en description uitnodigend zijn om op te klikken. Verwerk er het belangrijkste zoekwoord in en laat zien welke USP’s horen bij jouw product of dienst.  

Bekijk deze tips voor het schrijven van goede page titles en meta descriptions.

Tip: Veel CMS systemen hebben een mogelijkheid om automatisch title tags en meta descriptions te genereren. Op deze manier hoef je niet handmatig pagina voor pagina in te vullen.  

 

4. Zijn belangrijke elementen voorzien van gestructureerde data?

Gestructureerde data (ook wel schematische opmaak genoemd) is een extra opmaak die je aan bepaalde elementen van je website meegeeft. Met behulp van gestructureerde data help je zoekmachines om de inhoud van je website beter te begrijpen. Daarnaast zullen de zoekresultaten meer opvallen en dit kan zorgen voor een verhoogde CTR.

Er zijn veel soorten gestructureerde data beschikbaar. De meest gebruikte markering voor online marketing is schema.org. Hierin zijn drie verschillende formaten te vinden: JSON-LD, Microdata en RDFa. Wanneer het mogelijk is, voorzie dan zo veel mogelijk van de volgende elementen met gestructureerde data. Voorbeelden van gegevens die schematisch opgemaakt kunnen worden zijn:

  • Breadcrumbs
  • Product reviews
  • Bedrijfsreviews
  • Bedrijfsgegevens
  • Productinformatie

Wil je weten hoe je het beste gestructureerde data kan toepassen? Bekijk dan deze blog over wat gestructureerde data is en hoe het wordt gebruikt.

 

5. Staan alle pagina’s goed voor indexatie?

Na livegang wil je natuurlijk dat al je belangrijke pagina’s goed geïndexeerd worden door Google en andere zoekmachines. Het is dan ook belangrijk om voor livegang een extra check te doen. Nadat de nieuwe website helemaal gevuld is en klaar staat voor livegang maak je nog een keer een crawl. Met deze crawl check je of alle belangrijke pagina’s een INDEX,FOLLOW tag hebben in de meta robots.

Naast het checken van de meta robots kijk je ook nog even goed naar de robots.txt. Staan hier nog belangrijke pagina’s op DISALLOW? Zet er dan een # voor of verander DISALLOW in ALLOW. Daarnaast kun je ook de regel verwijderen, dit staat gelijk aan een ALLOW.

Naast de meta robots en robots.txt is het verstandig om de canonicals, paginering en (indien van toepassing) de hreflang tags te controleren. Hoe kun je dit het beste controleren? Bekijk dit handige stappenplan voor een goede indexatie van al je pagina’s.  

Let op: zorg dat Javascript, CSS en afbeeldingsbestanden ook een ALLOW hebben in de robots.txt. Wanneer deze worden uitgesloten kan het negatieve invloed hebben op hoe zoekmachines de pagina’s van je website zien en beoordelen.

 

6. Is er een gebruiksvriendelijke 404 pagina aanwezig?

Een 404 pagina is een pagina waarop een bezoeker terecht komt als een pagina niet (meer) bestaat of de url verkeerd heeft ingetypt. Het is belangrijk dat je een 404 pagina gebruiksvriendelijk inricht. Het is namelijk niet de bedoeling dat de bezoeker van je website weggaat als hij (per ongeluk) op een 404 pagina terecht komt. Je wilt ten allen tijde je bezoekers doorverwijzen naar andere interessante pagina’s en producten.

Een 404 pagina is dan ook de ideale manier om bezoekers te wijzen op populaire categorieën en producten, huidige aanbiedingen, interessante informatie en nog veel meer. Check daarom voor livegang of je een 404 pagina goed hebt ingericht om je bezoeker te helpen en door te verwijzen naar een pagina die voor hem interessant is.

 

7. Zijn laadsnelheid en mobiele gebruiksvriendelijkheid getest?

Laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid zijn twee erg belangrijke factoren voor een succesvolle website. Google heeft begin dit jaar laten weten dat ze laadsnelheid gaan meenemen voor de ranking van mobiele zoekresultaten. Sinds begin juli is deze “speed update” uitgerold. Een trage website doet af aan de gebruiksvriendelijkheid en hebben zelfs een negatieve invloed op de posities in de zoekresultaten. Je bezoekers zullen sneller afhaken omdat ze lang moeten wachten op het laden van een pagina. Een snelle website zal zorgen voor een betere gebruikerservaring. Zorg dan ook dat je voor livegang van je website test hoe het staat met de volgende punten:

  • Is de reactietijd van de server voldoende?
  • Staan er geen JavaScript en CSS in content boven de vouw die het weergeven blokkeren?
  • Zijn afbeeldingen geoptimaliseerd?
  • Wordt er gebruik gemaakt van browsercaching?
  • Zijn HTML, CSS en Javascript bestanden gecomprimeerd?

Een goede manier om inzicht te krijgen in de laadsnelheid van je website is de PageSpeed tool van Google.

Naast de update over de laadsnelheid, is Google bezig om het indexeren van webpagina’s aan te passen. In plaats van de desktopversies van een pagina te bekijken, wil Google voortaan de mobiele versie van een pagina beoordelen. Dit betekent dat alleen de elementen die op de mobiele versie van de website zichtbaar zijn worden meegenomen. De reden hierachter is omdat het aandeel mobiele gebruikers jaar op jaar blijft groeien en Google wil haar gebruikers de beste zoekervaring bieden.

Controleer dan ook onder andere de volgende punten voor een betere mobiele gebruiksvriendelijkheid:

  • Is alle tekst goed leesbaar?
  • Is er geen flash gebaseerde content?
  • Is er een viewport geconfigureerd?
  • Heeft het kijkvenster een variabele breedte?
  • Heeft de content een variabele breedte?
  • Staan tikbare elementen voldoende uit elkaar?

 

8. Staan de interne en externe links naar de juiste “nieuwe” pagina’s?

Het linkprofiel van je website is nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren. Het is dus belangrijk om dit extra goed te checken voordat je nieuwe website live gaat. Zorg dat je inzicht krijgt in de backlinks van je website. Dit kun je doen met bijvoorbeeld de tools van Majestic of Ahrefs. Bekijk welke pagina’s van je website een backlink hebben en maak daar een overzicht van.

Met behulp van dit overzicht kun je kijken of deze pagina’s ook op je nieuwe website staan. Is de URL hetzelfde? Dan hoef je niks te doen. Is de URL anders, of bestaat de pagina niet op je nieuwe website? Bekijk dan of het zinvol is om alsnog de pagina aan te maken. Zo niet, dan zal de pagina meegenomen moeten worden in je redirectlijst. Dit is van belang omdat je niet je opgebouwde linkprofiel wil verliezen na livegang.

Naast een overzicht van je externe links zul je ook je interne links moeten nakijken. Wanneer je teksten van je oude website worden gebruikt op je nieuwe website zul je de links in de teksten moeten nalopen. Verwijzen de links in de teksten nog naar bestaande pagina’s? Dan hoef je niks te doen. Bestaan de pagina’s van de links niet meer? Kijk dan of je naar een vergelijkbare pagina kunt linken. Interne links zijn namelijk belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Google krijgt hiermee een goed idee van de structuur van je website en ziet snel welke pagina’s van je website het belangrijkst zijn.

 

9. Zijn de juiste trackingcodes geïmplementeerd?

Na livegang van je website wil je natuurlijk meten wat het doet met je bezoekers, transacties en opbrengsten. Zorg dat op het moment van livegang alle benodigde trackingcodes juist ingesteld staan. Denk hierbij aan:

  • Google Universal Analytics trackingcode
  • Google Adwords conversiecode
  • Google Tag manager trackingcode
  • Facebook pixel
  • Verificatie voor Google Search Console

 

10. Zijn alle nodige pagina’s voorzien van de juiste redirects?

Last but not least misschien wel het meest belangrijke onderwerp wat goed moet zijn voor livegang: de redirects. Een redirect is eigenlijk een verhuizing van een URL. URL A wordt daarmee automatisch doorverwezen naar URL B. Wanneer een bezoeker URL A intypt krijgt hij URL B te zien. Dit is erg belangrijk om bij livegang van je website goed geregeld te hebben. Je wilt namelijk niet dat bezoekers nog “oude” pagina’s bezoeken en niet worden doorverwezen naar de “nieuwe” pagina.

Je voorkomt met het instellen van redirects dat je bezoekers kwijt raakt doordat ze op een niet meer bestaande pagina terechtkomen. Daarnaast behoud je de opgebouwde linkwaarde van de “oude” pagina’s. Deze worden met behulp van een redirect voor een groot deel meegenomen naar de “nieuwe” pagina.

Door het opstellen van een redirectlijst weet je zeker dat alle pagina’s van je oude website worden doorverwezen naar een (gerelateerde) pagina van je nieuwe website. Voor het opstellen van je redirectlijst kun je bijvoorbeeld de volgende exports gebruiken:

  • Bestemmingspagina’s via Google Analytics.
  • Alle pagina’s met een backlink via bijvoorbeeld Ahrefs.
  • De crawl van je oude en nieuwe website.
  • De pagina’s in Google Search Console.

Let op: zorg dat er geen interne links meer staan naar een oude pagina met een redirect. Dit zorgt voor onnodige belasting van de server.

 

Klaar voor livegang?

Door deze 10 stappen extra te checken voordat je website live gaat voorkom je niet alleen een daling in de zoekresultaten, maar ben je er ook zeker van dat de belangrijkste aspecten van je website goed staan. Daarnaast zal de livegang soepeler verlopen en ben je er zeker van dat er geen opgebouwde waarde verloren gaat.

Wil jij geholpen worden met de livegang van je website of heb je vragen? Wij helpen je graag door een livegang check voor je uit te voeren of te helpen met het opstellen van een redirectlijst. Neem gerust contact met ons op!

Invest Online
Carlijn Roelofs
Auteur: Carlijn Roelofs, Online Marketeer - SEO specialist Als SEO Specialist houd ik mij iedere dag bezig om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te komen. Samen met de klant werken aan een zo hoog mogelijke score is iedere dag weer een leuke uitdaging!

Plaats een reactie