10 e-mailmarketing tips
voor de feestdagen

10 e-mailmarketing tips voor de feestdagen

Het was afgelopen weekend nog 28C, dus grote kans dat je nog met cocktailparty’s, BBQ-sessies en andere tropische activiteiten bezig bent. Maarrrr… de feestdagen wachten écht niet op jou! Jouw (potentiële) klanten dus ook niet. De laatste jaren lijkt het goed met ons te gaan, want we spenden elk jaar weer meer euro’s rondom de feestdagen. Tel daar nog de alsmaar populairder wordende feestdagen (Halloween, Black Friday & Cyber Monday) bij op en dan kom je in 2017 op een rekening van € 22,5 miljard voor de Nederlandse webshops. En dit stijgt elk jaar weer. Met als klap op de vuurpijl Q4. Holiday season is coming!

» 9 dagen tot Halloween 🎃👻
» 41 dagen tot Black Friday 💯🛍️
» 53 dagen tot Sinterklaas 🎁🍬
» 74 dagen tot Kerst 🎅🎄
» 81 dagen tot Oud & Nieuw 🎆✨

💣 Gebruik countdowntimers

Je hebt tegenwoordig hele fancy tooltjes om je e-mails nóg persoonlijker te maken, maar bovenal je te onderscheiden van de 28 miljoen andere mailtjes in de inbox! Een leuke interactieve tool die niet mag ontbreken in je feestdagencampagnes is de countdowntimer van MotionMail.

Genereer heel makkelijk een countdown timer via de hun simpele interface. vervolgens kun je deze afbeelding opslaan en inladen in jouw e-mailtemplate. Het is simpel, gratis tot 20.000 impressies en snel te implementeren!

🤳 Afbeeldingen personaliseren

De andere tool die je ook zéker eens moet proberen zijn de realtime gepersonaliseerde afbeeldingen van Nifty Images. Het gebruik van dit soort afbeeldingen kan absoluut een extra dimensie aan jouw e-mailcampagne toevoegen, en dus een positieve bijdrage leveren aan jouw CTR

Nee, we krijgen geen commissie op deze tools, maar wel een ontzettend brede glimlach op ons gezicht als jij je e-mails op deze manier personaliseert!

💯 Geef korting

Excuses voor deze gigantische open deur, maar toch zie ik het regelmatig verkeerd gaan. De halve wereld smijt met kortingen en jij komt van de daken schreeuwen dat je tijdelijk gratis verzending biedt! Sorry, maar daar ga je de oorlog niet mee winnen. Hoe hoger de korting, hoe groter de kans dat mensen een aankoop doen. Maar je kunt ook iets cadeau doen bij een aankoop. Linksom of rechstom; wees gul tijdens de feestdagen!

Nederlanders overtuig je het makkelijkst met korting. En een kortingscoupon voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Want zodra mensen het totaalbedrag in hun winkelmandje kunnen laten verminderen, door zélf een handeling te verrichten, dan staan wij Hollanders al helemaal voor in de rij. Uiteraard moet het voor jou wel rendabel blijven. En nee, doe geen ‘Media Marktje’ door snel je prijzen vóór jouw actieperiodes te verhogen 😉

🎊 Gebruik GIFjes

Oké, toegegeven; ik ben een GIFjes fan. Ik hoef tegenwoordig niet meer naar giphy.com, maar heb m’n eigen heuse GIFjes database lokaal staan. Maar GIFjes zijn fan-tas-tisch én worden in elke e-mail client goed getoond.

📆 Check vorig jaar

Soms denk je veel te moeilijk. Hoe heb je het vorig jaar aangepakt en wat kun je daar van hergebruiken? Voor je gevoel is dat misschien heel cheesy, maar als het werkt, dan werkt het. En het scheelt je een hoop tijd!

📬 Knal uit die mailbox!

Je bent helaas niet de enige in de inbox van je ontvanger tijdens de feestdagen. Probeer daarom éxtra op te vallen in de mailbox. Vermijd de standaard emoticons, test met onderwerpregels, maar wees vooral to-the-point. Laat in de onderwerpregel weten dat als de ontvanger nú iets bestelt, hij het voor de kerst nog in huis heeft.

📢 Voor wanneer moet een klant bestellen?

Feestdagen is een synoniem voor chaos. Met wie vier je de kerstdagen? Wat staat er op het menu? Ga je zelf koken… en zo kan ik nog wel even door gaan. Normaliter vinden klanten het al prettig om te weten wanneer hun bestelling aankomt, maar rond de feestdagen gaat dit belang nog veel zwaarder wegen. Pakjesavond zonder cadeautjes is een ware nachtmerrie, dus adviseer jouw klanten vóór een bepaalde datum te bestellen, zodat de bestelling nog voor de kerst in huis is! En vermeld dit dus prominent op je website én in je e-mailcampagnes.

📝 Bereid je goed voor

Het hele jaar door stuur je strakke e-mail campagnes en tóch zien we vaak tijdens de feestdagen afgeraffelde mailings met stockfoto’s die allemaal regelrecht uit de top 10 van Shutterstock zijn geplukt. Ook is er is niets frustrerender voor de e-mailmarketeer dan op het laatste moment nog een aantal aanpassingen te moeten maken. Begin dus op tijd. Oh – en hier hebben we nog wat algemene voorbereiding tips voor al je feestdagen campagnes.

👨‍💻 Vergeet de basics niet

Naast al deze specifieke campagnetips is het belangrijk om ook de basics van e-mailmarketing de nodige dacht te geven. ✔️ Aantrekkelijk design? ✔️ Schone database? ✔️  Alle verzendinstellingen goed gezet? ✔️ Alles goed getest?

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie